Nieuwe Europese regels voor consumenten vanaf 13 juni 2014

Nederlandse consumenten kunnen binnenkort profiteren van nieuwe Europese regels voor consumentenrechten. De Europese richtlijn zorgt ervoor dat consumenten in de hele Europese Unie op een aantal gebieden dezelfde rechten krijgen, met name met betrekking tot online winkelen en verkoop aan de deur en op straat (colportage). Dat is nu niet zo: in de diverse lidstaten lopen de regels voor consumenten uiteen. Ondernemers moeten zich aan de nieuwe regels houden vanaf 13 juni 2014.

Voordelen voor consumenten

  • De termijn waarbinnen je af kunt zien van een online aankoop is straks hetzelfde in alle landen van de EU. Consumenten krijgen standaard 14 dagen de tijd om zonder opgave van redenen alsnog van de koop af te zien. Deze termijn bedraagt momenteel 7 werkdagen, hoewel bij Thuiswinkel en Stichting Webshop Keurmerk aangesloten winkels, die met de Consumentenbond afgesproken algemene voorwaarden hanteren, al een termijn van 14 dagen hanteren. Als de verkoper niet aan zijn informatieverplichtingen heeft voldaan, geldt er zelfs een periode van maximaal 1 jaar.
  • Er komt een modelformulier, dat gebruikt kan worden door consumenten die gebruik willen maken van hun herroepingsrecht.
  • Als consumenten de kosten voor het terugsturen van producten moeten betalen, dan moeten zij hierover vooraf zijn geïnformeerd.
  • De bedenktermijn begint pas te lopen op het moment dat de consumenten alle producten uit een bestelling heeft ontvangen. Het risico voor beschadiging en verlies gaat pas over op de koper na ontvangst van het product.
  • Er komt meer transparantie over prijzen. De verkoper moet de consument duidelijkheid bieden over o.a. over de contractsduur en de eventuele bijkomende kosten. Verborgen kosten op internet worden verboden. Consumenten moeten expliciet bevestigen dat zij begrijpen dat zij ergens voor moeten betalen.

Verbod op stilzwijgende instemming

  • Er komt een einde aan de ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen. Als bijvoorbeeld aanvullende diensten worden aangeboden tijdens het plaatsen van een online bestelling (zoals een reisverzekering tijdens het kopen van een vliegticket) dan mag de consumenten niet worden gedwongen het vinkje daarvoor in een tick box te laten staan als hij de extra dienst niet wenst af te nemen.
  • Er moet sprake zijn van een duidelijke instemming met het aanbod, bijvoorbeeld door een (elektronische) handtekening of het intypen van de woorden ‘ik ga ermee akkoord’.
  • De overeenkomsten tot het geregeld verrichten van diensten die telefonisch zijn aangegaan, zijn voortaan pas geldig als de ze door de consument schriftelijk of via de e-mail zijn bevestigd. Voorbeelden zijn: levering van elektriciteit, water en gas, maar bijvoorbeeld ook mobiele telefonie.

Aankoop digitale producten

  • Consumenten worden beter beschermd met betrekking tot digitale producten. Er moet vooraf duidelijke informatie worden verstrekt bij de aankoop van of toegang tot digitale inhoud, bijvoorbeeld muziek- en videodiensten. Zo moet er duidelijke informatie worden verstrekt over bijvoorbeeld de comptabiliteit van hardware en software, beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten gebruikt kunnen worden.
  • De consument kan binnen 14 dagen van de koop afzien.

Vernietigbaarheid na oneerlijke handelspraktijken

  • Een overeenkomst die als gevolg van een oneerlijke handelspraktijk tot stand komt, is vernietigbaar.

Bron: Consumentenbond